Geef geen vinger, want al snel wordt het de hele hand!

Wat drijft mij als jonge docent – en wat niet?

Over jonge docenten gesproken: Aan het einde van mijn eerste studiejaar van de lerarenopleiding wiskunde (2e graad), werd ik gevraagd of ik AL wilde gaan lesgeven op een middelbare school.

Verbaasd en een beetje terughoudend reageerde ik: ‘Ik studeer pas 1 jaar en ben pas 18`. Waarop die docent reageerde: “Kom maar een proefles geven, dan zien we wel hoe het gaat.”
En dat ging goed, want een week later zat ik bij de directeur om afspraken te maken over het aantal fte en welke klassen ik zou gaan lesgeven. Mijn voltijd studie heb ik omgezet naar een deeltijd-studie (alleen de maandag naar school) zodat ik voor de klas kon gaan staan.

Jonge docenten, mentor, tijd voor mijn kind

Omdat ik altijd ergens ‘de volle 100%’ voor ga, heb ik mijn studie versneld afgerond, zodat ik mij nog meer kon gaan focussen op het lesgeven.
Maar al snel bleek dit niet alleen lesgeven meer te zijn: Veel andere taken en zelfs al de zware taak als mentor kwamen op mijn bordje te liggen. #alledocentenmoetenmentorkunnenzijn.
Met mijn 22-jaar ‘mocht’ ik al mentor worden van een vmbo basis klas.

Met mijn 22-jaar ‘mocht’ ik al mentor worden van een vmbo basis klas.

De leerlingen waren echt heel lief en top! Geen enkel probleem, echter was de ‘bagage’ van de leerlingen voor mij nog een brug te ver. Ik had nog geen antwoord op de zorgvraag van de leerling en dat wilde ik hen echter wel geven.
Omdat ik met dit gevoel van onmacht rond bleef lopen, heb ik besloten om het onderwijs te verlaten.

Omdat ik met dit gevoel van onmacht rond bleef lopen, heb ik besloten om het onderwijs te verlaten.

Ik ben als personal trainer (mijn grote passie is immers sporten) aan het werk gegaan. Met veel plezier help ik mensen fitter en gezonder te worden bij PT4U. Ik zit veel beter in mijn vel en ben over dingen gaan nadenken. 
Achteraf gezien had ik misschien niet overal ‘ja’ op moeten zeggen. Er kwam veel op mij af en als onwetende jonge docent zeg je overal ja op. #hetzalerwelbijhoren, maar is dat wel normaal?! 
Helaas heb ik gemerkt dat er vanuit het onderwijs veel dingen worden ‘opgelegd’ in plaats van ‘overlegd’. Is de docent er al aan toe om andere/meerdere taken te gaan doen NAAST het lesgeven (waar we immers voor geleerd hebben). 

Ik heb nu een school gevonden waar ik me alleen bezig houd met lesgeven, ik mag zelfs geen contacten hebben met ouders. Hier zijn speciaal opgeleide mensen voor in huis gehaald. De ideale wereld bestaat dus wel. Ik ben benieuwd wat het nieuwe schooljaar en tevens de start van mijn nieuwe baan mij gaat brengen. 
Ik ga parttime lesgeven aan 3 klassen, zodat ik ook in de sportwereld als personal trainer actief kan blijven. 

Mijn boodschap in deze blog is dat de jonge docenten niet overal maar ja op moet zeggen. Ga in gesprek en spreek je gevoel uit. Geef geen vinger, want al snel wordt een hele hand genomen. Geef je grenzen aan! 

Lianne Vrijhoef blog jonge docenten

Lianne Vrijhoef, personal trainer bij PT4U in Leusden.

Sporten is niet alleen geweldig voor je lijf, ook je brein krijgt een boost! Nieuwsgierig wat Lianne voor je kind kan betekenen (of misschien wel voor jezelf)? Neem contact op via PT4U.

Geef een reactie